Schetsboeken in Engelse basisscholen

In Groot Brittannië is het verplicht om in het primair onderwijs te werken met schetsboeken, het is opgenomen in het curriculum. AccessArt is een kunstorganisatie die leerkrachten en scholen helpt met Beeldende Vorming. Schetsboeken zijn slechts een klein onderdeel van al hun activiteiten.

Mooi voorbeeld: een kunstwerk

Bovenstaande foto is een gaaf voorbeeld uit de Engelse praktijk. De kinderen bekijken het schilderij ‘De schreeuw’ van Edvard Munch. In hun onderzoekje noteren ze trefwoorden (als in een woordweb). Met die woorden bedenken ze een goedlopende zin. Dit is de opmaat voor een stukje creatief schrijven. Mooie combi, want taal en kunstbeschouwing versterken elkaar. Er is waarschijnlijk ook een gesprek geweest over het kunstwerk en/of de kunstenaar, over gevoel, de expressie van emoties. Wellicht hebben ze drama oefeningen gedaan met mimiek. In ieder geval is er van de kinderen een foto gemaakt, waarbij ze een schreeuw uitbeeldden. Ze hebben hun eigen foto mogen printen en inplakken. Als je nog verder kijkt, zie je dat er vooruit gedacht wordt. De leerling schrijft: “ik ga de brug in het midden doen.” Ook kleine proefjes met het weergeven van de lucht of de zee kun je zien. Welke beeldende opdracht, zou jij na zo’n introductie geven?

Natuur als inspiratie

Een fraaie bladzij uit een schetsboek van een Engelse leerling. Het onderzoek richt zich op een distel. Je ziet voornamelijk pogingen om de distel na te tekenen van een foto. Je ziet geen biologische aantekeningen. Die staan misschien wel verderop. Dat zou zeker een slimme zet zijn, want dan hebben leerlingen de distel mogen vasthouden en ontmantelen. Weten ze meteen hoe enorm dat ding prikt! En zullen ze de stekels echt wel anders tekenen…

Wat ook opvalt is het geeltje. Er staan twee sterren op en een toverstokje. Het is een snelle manier van reflecteren. Gevraagd wordt om de bladzijde van het boek zelf te beoordelen. De leerling geeft zichzelf twee complimenten (de sterren) en benoemt één punt dat hij wil verbeteren. Als leerkracht kun je daar wel wat mee lijkt me.

Wat zegt dat geeltje jou, over pedagogisch tact?

Een laatste voorbeeld, je eigen lijf

Een minuscuul en uniek onderdeel van het lijf, de vingerafdruk! Daar kun je allerlei prachtig onderzoek naar doen. Gaat je verbeelding al op de loop?

De Engelse leerkracht heeft hier niet de biologische kant gekozen en ook niet die van de politierechercheurs. Ze koos voor verdieping via kunstenaar Cheryl Sorg.

Opvallend zijn de opmerkingen van de leerling: “I tried putting a piece of paper, to challenge myself” of deze “I tried different colours, to put some effect in.” Hoe krijgt de leerkracht haar leerlingen zover, dat ze zulke ideetjes niet alleen bedenken maar ook benoemen in hun schetsboek?

De vraagstukken hierboven, als dat je inspireert en je wilt daarbij ondersteuning, dan is coaching wellicht iets voor jou. Zie voor meer info onder deze tab coaching

marlief

All posts

No Comments

Leave a Reply

×