Onderzoekboek en Onderwijs

Onderzoekboek op school

Met een Onderzoekboek help je kinderen te ontdekken hoe ze zijn, welke ideeën ze hebben of hoe ze zich kunnen uiten. In het boek verzamelen kinderen gedachtes en ervaringen. Door te kijken naar de eigen omgeving en naar hoe kunstenaars de wereld vormgeven. Door zelf te experimenteren en te creëren. Ze leren met verwondering te kijken, opdat ze daarna hun eigen verhaal kunnen vertellen.

Als leerkracht stuur je op creatief denken, reflectie, technische beeldende oefeningen en experimenten en op verbinding met andere vakken. Je daagt je leerlingen uit met prikkelende opdrachten en geeft hen ruimte voor eigen initiatief.

Hoe ziet een opdracht eruit? Een aantal praktische voorbeelden:

– de dagopening: Waar verheug jij je op vandaag? Schrijf of teken

– Als jij een gymles mocht bedenken. Hoe zou die eruit zien? Ontwerp een les met minimaal 3 oefeningen.

– 5 minuten spel: Zet willekeurig 6 stippen. Verbind ze met lijnen. Wat zie je erin? Teken of schrijf er meer bij.

– reflectiemoment: Noteer wat vond je van het kringgesprek?

– Aardrijkskunde: teken de dwarsdoorsnede van een vulkaan. 

– Wat zou je nog meer willen leren over dit onderwerp?

– bij ruzie/calamiteit: Wat deed dit met jou? Hoe voelde jij je. Teken of schrijf.

– voorkennis ophalen: Wat weet je al over dit onderwerp?

Dit zijn losse suggesties. In werkelijkheid, zul je de kans grijpen om juist de verdieping en de verbinding te zoeken met je leerlingen. Waar gaan hun ogen van glimmen?

Training Onderzoekboek op school

Een training helpt je Onderzoekboeken te introduceren in jouw groep. En wat is er leuker, dan eerst zelf ontdekken wat een Onderzoekboek voor jou kan betekenen? Ook co-teaching behoort tot de mogelijkheden.

Nieuwsgierig naar meer? Neem vrijblijvend contact op via marijke @ marijkeliefting.nl

×