Initiatieven met het ONDERZOEKBOEK

Hier is ruimte voor de vele mooie initiatieven die er zijn rond het ONDERZOEKBOEK.

Atelier in een Koffer

foto Sabine

Sabine Plamper van Atelier in een Koffer gebruikt voor de allerjongsten een ONDERZOEKBOEK. Dat noemt zij een sporenboekje. Ze is auteur van het boek Begrijpen met je Handen. Samen met met haar collega Titia Sprey heeft ze de jaaropleiding tot Atelierpedagoge opgezet. Aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten  geven ze ieder jaar de 4daagse scholing ‘Kinderen als cultuurmakers’. Zie dit artikel over de sporenboekjes.

Lijmlab

Marieke Hunze van LijmLab werkt al langer met ONDERZOEKBOEKEN, zij geeft met haar collega’s veel workshops op scholen in Amsterdam. Ook verzorgen ze coaching en buitenschoolse activiteiten. www.lijmlab.nl

Keunstwurk Friesland

Projectleider Anne Graswinckel vroeg of ze de term ONDERZOEKBOEK mochten koppelen aan hun corona-project. Op de site van Kultuerfilter.nl staat te lezen:

foto keunstwurk

“Het groepsproces gaat na acht weken thuisonderwijs opnieuw van start, in een nieuwe samenstelling. Wat doet dat, en de onrust van de afgelopen periode, met ons? Tijd voor het grootste creatieve onderzoek naar deze tijd. We maakten een fantasievol onderzoekspakket, met daarin voor alle leerlingen een onderzoekboek en een werkvel met vragen & werkvormen waarmee jullie aan de slag kunnen. Ben jij leerkracht in het basisonderwijs in Friesland en wil jij dit gratis lesmateriaal ontvangen en met je klas meedoen als onderzoekers? Neem dan contact op.”

Al diverse scholen en individuele leerkrachten zijn met het Onderzoekboek-project aan de slag gegaan. Hopelijk krijgen we wat beeldmateriaal toegezonden, dat we hier kunnen plaatsen.

Juf Heidi, bs De Bron in Amsterdam

spread ozb handleiding
foto Heidi

Als vakdocente Beeldend is juf Heidi verbonden aan bs De Bron. Ze werkt al langere tijd met haar leerlingen in een ONDERZOEKBOEK. Het interview dat je hier ziet, is opgenomen in de Handeiding Werken met een ONDERZOEKBOEK van oktober 2017. Daarin zegt zij onder meer: “Alle leerlingen van groep 3 t/m groep 8 krijgen een eigen ONDERZOEKBOEK. Tekeningen gebundeld in een boek, krijgen automatisch meer waarde. Ook voor hun ouders.

Waarom wil je kinderen laten werken met een ONDERZOEKBOEK? “Ik wil ze vooral het plezier laten ervaren van tekenen, dat je je niet belemmert hoeft te voelen, omdat je niet kan tekenen. Ik wil ze laten ontdekken dat iedereen kan tekenen en dat een tekening niet ergens op hoeft te lijken om interessant te zijn.” Meer lezen? Bestel de Handleiding via het bericht in de blog.

Van de facebookpagina van juf Heidi: BouwWerkLes groep 5/6 en 8: De opdracht waar de kinderen mee werken, zowel ruimtelijk als in hun #onderzoekboek is: Maak iets van bijna niets……Ik probeer ze uit te dagen door ze eigenlijk te beperken; Verrassend verschillende tekeningetjes ontstonden er, leuke kleine onderzoekjes en blije gezichten : )

boek suzan

Suzan van Delft

In mijn boek “Hoe Creatiever, Hoe Liever” vertel ik dat het belangrijk is om je eigen wonderkamer te creëren. Ik vind het grappig als ik terug blader in mijn ONDERZOEKBOEK, wat ik niet allemaal bij elkaar bedenk… ik sta er soms zelf versteld van. Zie meer info over Suzan en haar boek op www.hoecreatieverhoeliever.nl

Crealab Montessorischool Elzeneind, Oss

foto mirjam

Misschien ligt er op zolder nog een vergeten boek, of een boek dat iedereen al 10 x heeft gelezen. Tijd voor een nieuwe bestemming! Hergebruik het boek, upcycle het. Geef je boek een nieuwe bestemming: je tekenboek, je #OnderzoekBoek, het boek waar je zomaar even in kunt verdwalen als je je verveelt.Versier de kaft met papier of stof. Maak het JOUW boek!Pak je potlood en pen en zet die op het papier, begin te tekenen, ga van de ene bladzijde naar de ander en kijk wat er gebeurt. Teken dingen om je heen, of juist uit je dromen, probeer wat uit met verf of stift, plak een plaatje van een donut en teken er iets bij. Maak een koffie- of theevlek, laat hem drogen en teken er daarna iets bij of op. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat je vandaag maakt, kun je over een paar dagen weer aanvullen.Maak een mandje of een doosje met wat creatieve materialen, zet er je boek bij en pak het elke keer als je zin hebt om iets te maken.Er is geen goed of fout! Veel plezier! En bewaar je boek goed, als je weer op school komt, kun je hem meenemen en op school verder vullen.Met dank aan de collega’s van @kriskrasatelier voor het delen van een inkijkje in verschillende creatieve boeken.

foto 2 mirjam

marlief

All posts

No Comments

Leave a Reply

×